קרב מגע | קורס קרב מגע | לימודי קרב מגע | קרב מגע לילדים | קרב מגע לבוגרים | קרב מגע למבוגרים | קרב מגע ישראלי | לימוד קרב מגע | קרב מגע הגנה עצמית

רקע אחורי קרב מגע

פרטי התקשרות:

דוא”ל: info@ikma.co.il
שחר יזרעאלי: 054-4819081
אלעד ביננפלד: 054-6446495

מלא פרטים:

מפת הגעה:

alt
 

KMA מאמרים

מאמרים >>

 

שרון שטרית הוא פיזיותרפיסט מוסמך
(MScPT), המתמחה בשיקום פציעות ספורט, בשיקום אורטופדי, בשיקום נוירולוגי, בטיפול ובפעילות גופנית לנשים בהריון.
 
מה עושים אם פשוט קיבלתי מכה, או שכואבים לי השרירים, או שסתם ביצעתי תנועה לא טובה (ולא פרקתי כתף, ולא שברתי יד או רגל ולא קרעתי רצועה)?
תלוי.
 
במה?
תלוי אם מדובר בפגיעת טראומה או בכאבי שרירים שמקורים בפעילות שהתבצעה בעבר (למשל אתמול או שלשום).
 
מתי מקררים?
בפגיעות טראומה.
 
מה זו פגיעת טראומה?
פגיעה או כאבים הנובעים מתנועה לא טובה שביצענו כרגע (כלומר: טראומה לשריר).
מה קורה בפגיעת טראומה?
המתיחה הלא טובה של השריר או הרצועה עלול לגרום לנזק בסיבי השריר או ברצועה. גם אם מדובר בתנועה קטנה וקצרה, אנו עלולים לגרום לפגיעה שמתבטאת בקרעים מיקרוסקופיים בסיבי השריר ובמתיחה של רצועות וגידים.
 
בשל הפגיעה, עלולים להיקרע גם כלי דם קטנים, וזו אחת הסיבות שאנו עלולים לראות שטפי דם או נפיחויות מקומית במקום הפגיעה. בפגיעה כזו המטרה בעת הטיפול הראשוני היא לעצור - או יותר נכון להאט - את זרימת הדם למקום הפגוע.
 
למה?
כדי שלא להחמיר את המצב. 
 
ואז מקררים?
בדיוק. הקירור מאט את זרימת הדם לאיזור.
 
מה ההיגיון שמאחורי הטיפול?
זרימה מוגברת של הדם לאיזור עלולה להחמיר את הנזק לשריר או לרצועה. באמצעות הקירור (בקרח או בספריי קירור מיוחד) ממזערים את שטף הדם שנוצר במקום, מפחיתים את הצטברות הנוזלים מחוץ לכלי הדם, מסייעים להורדת הנפיחות וכך ממזערים את הנזק הכולל.
 
וזה עוזר?
מאוד. אם מצליחים להקטין את זרימת הדם למקום הפגיעה, יכול מאוד להיות שתהליכי ההתאוששות מהפגיעה יהיו מהירים יותר, הנזק הכללי שייגרם יהיה קטן יותר ולא תתפתח במקום דלקת.
 
למה?
כיוון שכל התופעות הנלוות יהיו פחותות: פחות נפיחות מהצטברות נוזלים, שטפי דם קטנים יותר, פחות פעילות הרס של תאי מערכת החיסון שעלולים לגרום להיווצרות דלקת מקומית.
 
למה עלולה להיווצר אצלי דלקת?
הדלקת שנוצרת במקרים כאלה מקורה ב"שימוש יתר", כלומר: חיכוך של הרקמות היוצר מעין פצע פנימי. זוהי דלקת כימית ולא דלקת זיהומית, והמצב דומה לשפשוף העור כאשר נועלים נעליים חדשות. גם במקרים כאלה נוצר לרוב שפשוף ללא קשר לחיידקים. גם במצב של דלקת כימית, ולא רק במצב של דלקת זיהומית, מגיעים לאיזור הפגוע תאי דלקת, שמצידם מחמירים את המצב.
 
למה?
כי הם מגדילים עוד יותר את זרימת הדם לאיזור ולכן גם את הנפיחות. בנוסף לכך תאי הדלקת גם מפרישים חומרי דלקתיים שמגבירים את החדירות של כלי הדם, מה שמאפשר לעוד תאי דלקת להגיע למקום - וחוזר חלילה. הכאב נובע גם מהנפיחות באיזור הפגיעה וגם מהימצאות חומרים המופרשים מתאי הדלקת.
 
התהליך מסתיים רק כאשר הרקמות מחלימות והתהליך הדלקתי נעלם. וזו בדיוק הסיבה שמומלצת מנוחה. אם ממשיכים בפעילות במצב כזה, הדבר משול לשפשוף עור פצוע. לא רעיון חכם, בינינו.
 
אז מה מומלץ לעשות?
כאשר אנו מבצעים תנועה לא טובה או נפגעים תוך כדי הפעילות עצמה, הדבר הראשון החשוב ביותר הוא קודם כל לעצור, לנוח ולקרר את מקום הפגיעה. ספורטאים מקצועיים דואגים תמיד שיהיה קרח במקום האימונים על-מנת לטפל בצורה הטובה והמהירה ביותר בפציעות מהסוג הזה. על בסיס עיקרון זה הומצא הספריי המקפיא, שאפשר לקחת אותו ממקום למקום בלי צורך במקרר. תוכלו לבדוק עוד פרטים עם חברת אינטרקליק שיווק באינטרנט.
 
אוקיי. קיררתי ועכשיו חוזרים לפעילות, כן?...
לא!
 
נפגעת? לא חוזרים לפעילות! גם אם הקרח הכהה את תחושת הכאב. הפגיעה עדיין קיימת וחשוב להפסיק את הפעילות, לתת למקום הפגיעה אפשרות לנוח – והכי חשוב: לתת לרופא או לרופאה לבדוק אותך!
 
מתי מחממים?
במקרים של שרירים נוקשים ומכווצים.
 
מה זה "שרירים נוקשים ומכווצים"?
סוג של כאבי שרירים המופיע מספר שעות לאחר הפעילות (למשל ביום שאחרי, יומיים אחרי), או תוך כדי התחלת פעילות (כאב המשתחרר ככל שהגוף מתחמם).
 
ממה זה נובע?
בעיקר מכך שהשרירים מכילים כמות גבוהה של חומצת חלב, שהיא פסולת שנוצרה באימון שעבר ועדיין לא הצליחה לצאת ולהתפזר בזרם הדם. הנוכחות שלה בסיבי השרירים יוצרת לחץ ותחושת כבדות בשריר.
 
איך יודעים שזה זה?
במצב כזה השרירים נוקשים למגע, הטונוס שלהם גבוה (השרירים מתוחים מאוד) והם מתקשים בביצוע התנועות. על-סמך מאפיינים כאלה ניתן להסיק כי מדובר במצב שתיארנו למעלה.
 
מה ההיגיון שמאחורי הטיפול?
במקרים כאלה, החימום מעודד זרימה של דם אל השרירים ומהם, על-מנת לעודד את פיזור חומצת החלב (הוצאתה מהשרירים אל זרם הדם ופירוקה הסופי).
 
איך עושים את זה?
כדי להשיג את המטרות האלה אנו מעסים את המקום הכואב, מחממים אותו ואף יכולים להשתמש במשחות מיוחדות המכילות מתיל סליציל (כמו בן גיי, בן גיי אולטרה ו  רדיאן B) ומחממים את האיזור הדואב.
 
מה עושות המשחות?
הן מעלות את הטמפרטורה המקומית באיזור שבו מורחים את המשחה. החימום המקומי מתבטא בזרימה מוגברת של דם. כך מושג פינוי טוב יותר של חומרי הפסולת שמצויים בשרירים.
 
חייבים להשתמש במשחה?
לא. ניתן להשתמש בשיטות חימום שונות כמו מתיחות, עיסוי, ואף אמבטיות חמות בשעות שלאחר האימון, שבהן מרגישים את המקום חם ומתוח. לפני הביצוע של כל פעילות גופנית מומלץ לבצע מתיחות.
 
ואם כואב לי ואני לא בטוח או בטוחה, מה אז?
אז הכי חשוב: לתת לרופא או לרופאה (או לפיזיותרפיסט או פיזיותרפיסטית) לבדוק אותך! בכל מקרה של פגיעה באימונים מומלץ לפנות לרופא. אפשר להזמין ביקור אצל אורטופד או אורטופדית בלחיצה כאן, או לאתר מרפאת ספורט באיזור מגוריך בלחיצה כאן. גם רופא או רופאת המשפחה הם כתובת מצוינת בכל מה שקשור בפגיעה באימונים (כדי לדעת למה, לחץ/י כאן). 
 
כל האמור בכתבה זו הוא מידע כללי בלבד. הדבר הכי טוב שניתן לעשות הוא להתייעץ עם איש או אשת מקצוע מוסמכים. טיפול לא נכון בפגיעה (למשל חימום, כאשר אמורים לקרר) עלול להזיק ואף לעודד התפתחות של דלקת מקומית - במקום לעצור אותה.
חזרה